6. Gebruikers en Rollen

[ Ga terug naar de inhoudsopgave ]

Deze pagina bevat de volgende deelparagrafen. Klik op de paragraaf om daar naartoe te springen.


6.1 Gebruikers beheren
6.2 Rollen toekennen
6.3 E-mailnotificaties


6.1 Gebruikers beheren


Als je bent ingelogd als 'Beheerder' verschijnt er een extra knop in het hoofdmenu met de titel ‘Beheerder’. Onder die knop zijn een aantal pagina's beschikbaar, waaronder 'Gebruikers'.
Hierin staan in principe alle gebruikers van de website.

Gebruikers-Overzicht.jpg
Als je op het Loepje klikt voor de naam van een gebruiker, kom je in een 'Gebruikers Detailscherm'. Hier kun je gegevens van gebruikers aanpassen. Na het wijzingen van de gegevens klik je op de 'Opslaan' knop.


6.2 Rollen toekennen

Gebruiker-Detail.jpg

Er zijn verschillende rollen mogelijk in het systeem. Afhankelijk van het maatwerk wat voor je site gedaan hebt, kunnen er meer rollen bestaan dan hier beschreven. Dit zijn de basisrollen in het systeem:
  • Beheerder
  • Redacteur
  • BlogGebruiker

Onder het kopje 'Rollen' kun je een gebruiker 1 of meerdere rollen toekennen. Afhankelijk van de gekozen rol(len), krijgt de gebruiker extra pagina's te zien in zijn menubalk.


6.3 E-mailnotificaties


Bij bepaalde rollen horen e-mailnotificaties. Dit houdt in dat bij bepaalde acties er automatisch door de website een e-mail naar de gebruiker gestuurd wordt. Bijvoorbeeld als iemand het contactformulier gebruikt heeft. Omdat niet alle gebruikers van een bepaalde rol deze e-mails willen ontvangen, kun je per gebruiker aangeven welke e-mailnotificaties er gestuurd moeten worden. De gebruiker kan zich ook gemakkelijk afmelden door onderaan de ontvangen mail op 'Afmelden voor deze e-mailnotificatie' te klikken.